DE WAARDE
VAN TRADITIE.
DE KRACHT
VAN KOERS.
Jaegher is opgericht in Vlaanderen en is sindsdien de trots van de regio. Odiel was de eerste van een generatie coureurs met fietsspieren in de benen en lastalent in het bloed. Als u in die tijd Milaan-San Remo wou koersen, moest u eerst met de fiets de Alpen over naar Milaan. Hij eindigde als eerste in de zwaarste rit van de Ronde van België in 1932 — Luxembourg-Charleroi, 266 km. Dit was het startschot van het Jaegher-avontuur.
ELKE JAEGHER HEEFT
EEN VERHAAL TE VERTELLEN EN
WILT EEN RECORD BREKEN.
De zoon van Odiel, Etienne, was ook geobsedeerd door fietsen. In de jaren 50 opende hij een café met een fietsenwinkel. Het bier stroomde uit de tap en de fietsen reden uit het achteratelier. Belgischer kan niet. Nu is Eddy de meesterlasser van Jaegher. Hij begon met het lassen van racefietsen toen hij 18 was. Hij heeft fietsen gebouwd voor de grootste wielrenners ter wereld en voor de teams die furore maakten, zoals Splendor, Safir, Histor, Boston en meer.
Zijn vader was ook een lasser die elke ambitieuze renner kende en zijn grootvader eindigde op de vijfde plaats in de allereerste Ronde Van Vlaanderen in 1913. (Enkele maanden na de uitvinding van stainless steel.) Als hij niet door een fan van een concurrent in de laatste kilometer van zijn fiets was geduwd, had hij op het podium gestaan. Hij zou fier zijn mocht hij weten hoeveel keer zijn fietsen ondertussen de hoofdprijs hebben gewonnen.
FIETSEN VOOR WINNAARS
SINDS 1934.
Het lassen begint pas nadat het plan is gemaakt. Dit plan is gebaseerd op uw opmetingen, uw flexibiliteit, uw sterktes en uw wensen. Dat noemen wij 'Bespoke', een immens verschil met het zadel wat lager of hoger zetten. Wij hebben het niet voor 'fashion' race cycles. Een fiets is geen jurkje dat zomaar wat trends moet volgen. Veel trends in de carbon-industrie zijn gebaseerd op goedkopere productieprocessen en niet noodzakelijk op het maken van een betere fiets. Bij Jaegher gaan we anders te werk. Het moet sterk, betrouwbaar en perfect zijn. Als het niet goed voelt of juist zit, doen we het niet. Dit is hoe we zijn en willen gezien worden.
—
LE COUREUR
CONNAISSEUR
Echte kenners komen bij Jaegher terecht. Tom Boonen was helemaal in de ban van zijn Jaegher en werd partner. Alle Jaegher's zijn met de hand gemaakt in Vlaanderen, de Silicon Valley van de fietswereld, met kasseien en bergskes en al. Hier kan men al fietsen voordat men loopt. Hier wordt iedereen geboren met een koersgen.
Wij lassen geschiedenis voor kampioenen - Eddy Merckx, Sean Kelly, Jean-Pierre Monseré, Roger de Vlaeminck, Michel Pollentier, Etienne De Wilde, Kristof Allegaert (de beste ultra-afstandsrenner ter wereld) en vele andere wereldkampioenen en olympische gouden winnaars. De ervaring die we in die bijna 100 jaar hebben opgebouwd voelt u in elke pedaaltrap.
—
ZIT ER
EEN JAEGHER IN U?
Jaegher komt van jager. Jagen is wat we graag doen op onze koersfiets: jagen op dat klein bewegend puntje in de verte. Of jagen in bossen en ongekend terrein verkennen, dat kunnen we ook niet laten. De uitspraak is hetzelfde als Yeager, een verwijzing naar de man die als eerste de geluidsbarrière doorbrak met een straalvliegtuig: iconische geometrische vormen in blinkende staallegeringen. Elk model heeft een naam die verwijst naar een beroemde straaljager - als er merken aan de andere kant van de wereld hun fietsen vernoemen naar Vlaanderen, Flanders, België of naar onze beroemde kasseistroken en heuvels, waarom zouden wij onze fietsen dan niet vernoemen naar straaljagers? En zelf dat beginnen andere merken nu ook al te doen.
EEN LOGO
MET EEN KOERSSTUUR.
Ons logo is geïnspireerd op de vorm van een koersstuur, wat van een fiets een koersfiets maakt. Of het nu om te koersen is op perfecte macadam, kasseien, gravel of boswegen — het maakt niet uit — koersfietsen maken is onze passie en onze savoir-faire. Het gebeurt wel eens dat we een mountainbike maken. En ja, er was een klant die een recht stuur wou op zijn koersfiets. Maar kom, iedereen heeft wel eens een zwak moment.
De cirkels in ons icoon hebben 2 betekenissen: ze staan voor de verschillende maten van buizen die we gebruiken om een frame te bouwen, en ze zijn ook een "clin d'oeil" naar het vizier van straaljagerpiloten en de onweerstaanbare drang van veel fietsers om de fietser voor hen te achtervolgen.
ALS HANDEN
VUISTEN WORDEN.
Jaegher wordt gemaakt in Vlaanderen, en daar zijn we trots op. Hier krijgen Flandriëns gestalte. Vlaanderen levert meer wereldkampioenen en beroemde renners per vierkante kilometer op dan gelijk welke andere regio ter wereld. Dit kleine land, België, heeft 27 gouden medaillewinnaars opgeleverd. Italië, dat 10 keer groter is, volgt met 19 gouden plakken. In de top 10-lijst van meest succesvolle renners aller tijden komen er vijf uit Vlaanderen.
Het beste van België en Italië komt samen in uw frame: de allerbeste Italiaanse buizensets worden in onze lokale ateliers in Vlaanderen aan elkaar gelast tot een tijdloos meesterwerk. Ook het design, het lakken, het afwerken en de montage gebeurt hier in onze regio - we zijn meer dan 'Designed in Flanders'. Uw fiets komt hier niet toe, samen met duizenden andere fietsen in een container van de andere kant van de wereld. Uw Jaegher is hier gemaakt. Geen enkel ander fietsmerk is meer Belgisch of Vlaamser dan Jaegher.
De leeuw is het symbool van onze regio. Het is ons kwaliteitslabel. En hij heeft vleugels. Want vliegen is wat u doet op een Jaegher. Zeker over onze gevreesde kasseistroken.
Legs Welded To The Pedals
Hands Turned To Fists
be Tougher Than The Cobbles
And Face The Hill Behind The Hill
Behind The Hill.
EEN VERHAAL
ZONDER EINDE.
Onze passie is om de beste, mooiste en meest innovatieve fietsen te maken. Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om onze fietsen te verbeteren en ons te onderscheiden van de massa.
We zijn trots op onze geschiedenis en wat we in gang hebben gezet. Elk detail is belangrijk en we willen blijven verbeteren daar waar iedereen denkt dat we aan de limiet zitten. Midden vorige eeuw hebben we gaten geboord op plaatsen waar niemand dat durfde, om grammen te besparen. Wij hebben buizen gecombineerd die op het eerste gezicht niet combineerbaar waren, maar toch de belangrijkste koersen en tours wonnen. Het is een proces van uitproberen en fouten maken. En alleen als we weten dat het resultaat sterker en beter presteert dan wat er bestaat, mag het de weg op.
Wij waren een van de eerste bedrijven die geïntegreerde kabels gebruikte in stainless steel frames, we waren het eerste merk van handgemaakte fietsen die het Classified shifting system heeft geïntegreerd en we blijven grenzen verleggen met nieuwe lastechnieken en materialen.
De mooiste wegen zijn de wegen waar nog niet gereden is.